mHealth: Forradalom az egészségügyi ellátásban [1]
A Novartis innovációi és eseményei, köztük az mHealth Challenge lehetővé teszi a betegeknek, hogy mobileszközökön férjenek hozzá adatokhoz és személyes információkhoz az egészségükkel kapcsolatban.
Képzelje el, hogy olyan mobileszköze van, amely olyan alaposan követi egészségi állapotát, hogy az azzal kapcsolatos információkat orvosának vagy a kezelését végző szakmai csapatnak is továbbítja, így Ön telefonon, valós időben beszélheti meg velük tüneteit és kezelési lehetőségeit. Ez már nem csak egy álom. Az egészségügyi és technológiai cégek egyre sokoldalúbb egészségügyi mobilalkalmazásokat, szolgáltatásokat és termékeket fejlesztenek, ilyenek a monitor eszközök és hordozható érzékelők. Ezek a folyamatosan növekvő számú, már a piacon levő termékekhez csatlakoznak: egy közelmúltbeli piackutatás szerint tavaly több mint 250 millió internethasználó mintegy 97 000 egészségügyi alkalmazást töltött le.
„Megtapasztaltam az új eszközök hatását, mikor magam is egészségesebb életmódra törekedtem” - mondja Lita Sands, a Novartis Globális digitális átalakulás irodájának vezetője. „Az adatok, amiket ezekkel az eszközökkel elérhetünk, például hogy hány lépést tettünk meg, vagy mennyi energiát vett igénybe a futásunk, hihetetlen rálátást biztosítanak a viselkedésünkre. Ezzel az információval képessé válunk arra, hogy változtassunk szokásainkon.”
Van erre egy alkalmazás
A mobil egészségügyi technológia, más néven mHealth már most is változást hoz az orvosok és betegeik közötti kommunikációba. Az orvosi oktató alkalmazások révén a betegek olyan információkhoz jutnak hozzá, amelyekkel már az előtt diagnosztizálhatják problémáikat, mielőtt orvoshoz fordulnak.
Az mHealth szolgáltatások egyik példája a nyomon követő és monitor alkalmazások, amelyek egyre nagyobb részletességű és egyre jobb minőségű adatokat gyűjtenek össze a beteg tüneteiről és általános egészségi állapotáról, miközben az új kommunikációs felületeken az orvosok felhasználhatják ezeket az adatokat, hogy személyes jelenlét nélkül konzultáljanak betegeikkel. Az adatok megosztásához mindenképpen szükség van a beteg hozzájárulására, és a megosztás a beteg személyiségi jogainak figyelembevételével történik. Az információk megosztása révén az egészségügy költséghatékonyabbá válhat és az orvos-beteg kapcsolatok is javulhatnak.
Más egészségügyi cégekhez hasonlóan a Novartis is növeli befektetéseit a technológiának ebben a gyorsan fejlődő ágában. Az alkalmazásfejlesztés legelső időszakában például a vállalat krónikus obstruktív tüdőbetegségben (COPD) szenvedő betegek számára fejlesztett ki megoldásokat, valamint megalkotta a VaxTrak alkalmazást, amely megkönnyíti a családoknak a gyermekek oltásainak kezelését és a cisztás fibrózisban szenvedők számára a Podhaler Pro alkalmazást.
Most, ahogy a technológia még tovább fejlődik, a vállalat új utakat keres, hogy egyre kifinomultabb digitális forrásokat fejlesszen ki.
2013-ban a Novartis megszervezte az mHealth kihívást - egy 48 órás fejlesztői maratont az Egyesült Államokban, a Szilícium-völgy közepén, ahol olyan új módokat kerestek, amelyekkel fontos egészségügyi kihívásokat lehet legyőzni a mobiltechnológia segítségével. Több mint 160 fejlesztő és cég versengett a pénzdíjakért, olyan mobilmegoldásokat fejlesztve, amelyek új eszközöket biztosítanak a mindennapos kihívások legyőzésére azok számára, akik szívelégtelenségben szenvedő szeretteiket ápolják.
A győztes megoldásban, a Sense.ly fejlesztésében, egészségügyi szakemberek egy egészségügyi asszisztens avatár segítségével távolról követhetik a betegséggel élő páciensek állapotát.
A munka folytatódik a betegekkel kapcsolatos kutatások alapján, azokra az ötletekre építveés várhatóan még ebben az évben elérhető lesz az alkalmazás.
Új szolgáltatások a közeljövőben
A technológiai szektorral való egyre szorosabb együttműködés számos új mHealth szolgáltatást tehet lehetővé az elkövetkező években, mondja Michele Angelaccio, a Novartis Pharmaceuticals amerikai Mobile Health stratégiájának társigazgatója.
„Például a start-up közösségben megvan a szakértelem, hogy innovatív megoldásokat alkossanak meg, de az már a mi feladatunk, hogy megállapítsuk, mennyire relevánsak ezek az ügyfeleink számára és hogy végül hozzájárulhatnak-e az egészségügyi kilátások javításához” - mondja Angelaccio. „Egyedülálló a rálátásunk azokra a kihívásokra, amelyekkel az orvosoknak és a betegeknek kell szembenézniük, így tudjuk irányítani a start-up vállalkozásokat a javasolt megoldások kidolgozásában és tesztelésében. A mobil egészségügyi stratégiánk alapköve az ezekkel az egészségügyi technológiákkal foglalkozó szakemberekkel való partneri együttműködés. Ez fog minket továbbvinni innovációs tevékenységünkben, és ez az az eszköz, amellyel kielégíthetjük ügyfeleink igényeit az mHealth segítségével és az előttünk álló üzleti kihívások egy részét megoldhatjuk.
A Novartis jelenleg is több mobil egészségügyi alkalmazáson dolgozik, amelyek a közeljövőben a piacra kerülhetnek, közülük néhány lehetővé teszi majd, hogy a betegek vizsgálata, diagnózisa és kezelése személyes találkozó nélkül, távolról történjen.
Az ilyen megoldásokkal nagy változást szeretnénk elérni abban, ahogy az ápolás megvalósul és növelni szeretnék az egészségügyi ellátásokhoz való hozzáférést” - mondja Angelaccio.